8.5.3 Bespreken nader gehoor/voornemen
De nabespreking van het nader gehoor vindt binnen de algemene asielprocedure de dag na het nader gehoor plaats. Om een goede communicatie te waarborgen moet de nabespreking met een amv bij voorkeur in persoon plaatsvinden. In overleg met de jeugdbeschermer kan worden besloten om het gesprek op het aanmeldcentrum of op het kantoor van de advocaat te laten plaatsvinden. Probeer daarbij rekening te houden met de impact van grote reisafstanden gedurende meerdere dagen achter elkaar voor de amv.
Ga bij de nabespreking van het nader gehoor na of de wijze waarop het gehoor is verlopen passend was voor de amv. De vragen moeten op een begrijpelijke wijze zijn gesteld en de IND moet voldoen aan de vereisten voor het horen van de amv. Wanneer niet is voldaan aan randvoorwaarden van het horen van een amv, dient dit in de reactie op het gehoor - naast de correcties en aanvullingen op de tekst van het verslag van het gehoor - kenbaar gemaakt te worden bij de IND. Als blijkt dat vragen niet goed zijn begrepen, is het van belang om met de amv te bespreken wat het doel is van de gestelde vragen en te kijken of er andere manieren zijn om de relevante informatie aan te leveren aan de IND. Het is goed om daarbij ook de jeugdbeschermer te betrekken, die vaak contact heeft met de directe familieleden van de amv die nog in het buitenland verblijven.
Als er een voornemen is uitgebracht, neem dan genoeg tijd om aan de amv uit te leggen wat de redenen zijn voor de IND om de asielaanvraag te willen afwijzen. Bespreek ook wat er in de zienswijze zal worden vermeld. Tenzij er dringende redenen zijn waarom dit niet kan, heeft de bespreking van het voornemen altijd fysiek plaats, in aanwezigheid van de betrokken jeugdbeschermer.
In de zienswijze moet voldoende aandacht worden geschonken aan het referentiekader van de alleenstaande minderjarige vreemdeling en de vraag of er in de besluitvorming voldoende rekening wordt gehouden met de leeftijd van de amv.[9] Ook hierbij kan opnieuw input worden gevraagd van de jeugdbeschermer.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen