20.4.1 Tijdens asielprocedure
Een cliënt heeft recht op opvang en materiële opvangvoorzieningen tijdens de asielprocedure. Dit staat in artikel 2 van de Opvangrichtlijn. Gedurende de asielprocedure in het AZC heeft de cliënt recht op onderdak, maaltijden of eetgeld, leefgeld voor kleding en verzorgingsproducten, begeleiding, recreatieve activiteiten en medische zorg.[6] Minderjarigen kunnen naar school.
Je cliënt krijgt het eet- en leefgeld wekelijks uitgekeerd; daarom wordt het ook wel weekgeld genoemd.[7] De hoogte van het eetgeld hangt af van het aantal personen en de samenstelling van het huishouden. Voor kinderen is het bedrag aan eetgeld lager dan voor een volwassenen of een AMV.
Op sommige locaties krijgen de bewoners (bijna) alle dagelijkse maaltijden en geen of minder eetgeld. Het leefgeld is voor iedere cliënt gelijk. Op sommige locaties krijgen de bewoners echter verzorgingsproducten in natura en geen of minder leefgeld.
Je cliënt heeft geen recht op een financiële bijdrage als hij verblijft op een handhaving en toezichtslocatie (htl), afkomstig is uit een veilig land van herkomst, als op hem de Dublinverordening van toepassing is of als hij al bescherming heeft in een ander EU-land. In die gevallen krijgt hij eten en verzorgingsproducten in natura (artikel 9 lid 7 Rva).
Je cliënt krijgt van het COA vervoerskaarten (ook wel dagkaarten genoemd) voor het openbaar vervoer om voor de dag-1, de kennismaking, van en naar de advocaat te reizen.[8] De andere procesdagen tijdens de Algemene Asielprocedure (AA) zijn uitgezonderd; normaliter komt de advocaat voor de procesdagen naar het AC waar de asielprocedure van de cliënt wordt behandeld.
Door de instroom, opvangcrisis en achterstanden bij de IND, is dit onder druk komen te staan waardoor nu ook andere procesdagen op kantoor van de advocaat kunnen plaatsvinden en vervoerskaarten afgegeven worden door het COA. Het COA moet - indien aan de orde - ook het vervoer regelen van en naar de gehoren bij de IND.
Een cliënt kan vergoeding voor buitengewone kosten vragen aan het COA.[9] Dit zijn bijvoorbeeld noodzakelijke kosten, zoals voor een contra-expertise, medische kosten of griffierecht.[10] Hiervoor moet toestemming worden gevraagd aan het COA, met uitzondering van noodsituaties. Het COA maakt een eigen beoordeling of deze kosten noodzakelijk zijn en daarbij heeft het een grote beoordelingsvrijheid.[11] Als je het niet eens bent met de beoordeling van het COA dan kun je bij de rechtbank in beroep gaan tegen de beslissing.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen