3.3.1 Screening Model M35-O door IND
De screening vindt plaats door de zogenaamde ‘Hasa-kamer’ bij de IND op het AC in Ter Apel. De screening houdt allereerst in of er sprake is van een asielaanvraag waarbij de Dublinverordening van toepassing is. Vervolgens zal de IND kijken of de opvolgende asielaanvraag compleet is. Mocht dat niet het geval zijn dan krijgt de cliënt/de advocaat middels een voornemen in principe[24]een week de gelegenheid om de opvolgende aanvraag te completeren. Gebeurt dit niet naar voldoening dan zal de asielaanvraag buiten behandeling worden gesteld.[25]
Gevolgen beoordeling IND
Als de aanvraag niet compleet is, dan wordt de aanvraag dus buiten behandeling gesteld.[26]
Is de aanvraag wel compleet, dan beoordeelt de IND eerst of er sprake is van nieuwe elementen en bevindingen en vervolgens of deze ‘nieuwe elementen en bevindingen’[27]relevant[28](kunnen) zijn voor de beoordeling van het asielverzoek. Mocht niet aan één van deze criteria voldaan worden, dan volgt eveneens niet-ontvankelijkheid en dan op grond van artikel 30a lid 1, onder d, Vw.
Indien de opvolgende aanvraag wel compleet en ontvankelijk is, zal de Hasa-kamer beoordelen of de cliënt gehoord moet worden.[29]Indien er niet gehoord wordt, moet er toch een ‘EDT-procedure[30]worden opgestart, waarover de advocaat en de cliënt van tevoren worden ingelicht. De procedure is dan in principe: dag 1 gehoor opvolgende aanvraag en voornemen, dag 2 zienswijze en dag 3 beschikking.
Vooraf worden de cliënt en de advocaat in kennis gesteld wanneer de cliënt gehoord gaat worden.[31] De advocaat kan in overleg treden met de IND wanneer de datum niet uitkomt.
Bij een gestelde verdieping van het geloof zal de IND niet snel kunnen afzien om de cliënt te horen.[32]Dit geldt ook wanneer er een iMMO rapport overgelegd wordt bij de opvolgende asielaanvraag is of bij een opvolgende asielaanvraag waarin LHBTIQ+-gerichtheid het asielmotief is.
Als de IND besluit om te gaan horen dan kan er in principe binnen de EDT-procedure of in de zesdaagse procedure een beslissing worden genomen.[33]
Wanneer de opvolgende asielaanvraag in behandeling wordt genomen, zal de cliënt worden geplaatst in een asielzoekerscentrum (AZC). Hierbij wordt nogmaals opgemerkt dat het erg lang kan duren voordat er sprake is van een inhoudelijke behandeling door de IND. Voor de periode van wachten is het belangrijk dat hier al bij de intake afspraken over gemaakt worden met de cliënt, zodat deze tussenperiode waar mogelijk nuttig ingevuld wordt, zoals het verzamelen van aanvullende bewijsmiddelen.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen