1.7.2 Afwijzing asielaanvraag
Wanneer de aanvraag wordt afgewezen komt de vraag aan de orde of er wel of geen rechtsmiddelen worden ingesteld. Als het goed is, heb je dit eerder al besproken met je cliënt. Het is echter mogelijk dat op basis van de argumentatie in de beschikking een andere keuze wordt gemaakt. Denk hierbij aan de situatie dat de motivering in de beschikking zo gebrekkig is dat op grond van een motiveringsgebrek een gegrond beroep mogelijk is. Dit zal dan uiteraard met je cliënt besproken moeten worden.
Voorbereiding gesprek cliënt over rechtsmiddelen
De voorbereiding van het gesprek zal voor een groot deel hetzelfde zijn als de voorbereiding van het gesprek bij het bespreken van het voornemen (zie 1.5.1). Je maakt een analyse van het besluit. Kijk daarbij goed of op alle weerleggingen in de zienswijze is ingegaan. Is dat niet het geval, dan zal daar in beroep aandacht aan besteed moeten worden. Aan de hand van het besluit ga je nogmaals kijken of er onderdelen zijn die nader onderbouwd kunnen worden met landeninformatie of stukken.
De analyse zal uiteindelijk tot een beslissing moeten leiden om wel of niet in beroep te gaan. Deze beslissing zal aan je cliënt verteld moeten worden in het gesprek. Mocht je wel in beroep gaan dan agendeer je de termijn en kijk je wel rechtsmiddel moet worden aangewend (alleen beroep of ook een vovo).
Het zal niet altijd mogelijk zijn om de beschikking meteen te bespreken met je cliënt. Indien er duidelijke afspraken zijn gemaakt over het instellen van een rechtsmiddel, kan de bespreking van de beschikking ook op een later tijdstip plaatsvinden, nadat de termijn voor het indienen van beroep in elk geval al gesauveerd is.
Bespreken beschikking
Ook de bespreking van het besluit zal grote parallellen hebben met de bespreking van het voornemen (paragraaf 1.5.2). Bespreek de argumenten van de IND en leg uit wat er tegenin te brengen is (of niet). Leg aan je cliënt uit hoe het traject verder zal lopen na het instellen van beroep.[49]
Besteed in het gesprek aandacht aan de gevolgen van het afwijzend besluit. Vertel dat er een uitnodiging zal komen van de COA voor een gesprek over de opvang en dat er een brief zal komen van DT&V om te praten over terugkeer, ook als er in beroep wordt gegaan. Geef uitleg over de mogelijke rechtsmiddelen en de gevolgen daarvan. Ook als je in beroep gaat is het raadzaam een inschatting te geven van de kans van slagen van het beroep en de gevolgen op het moment dat het beroep ongegrond wordt verklaard.[50]
Wel of geen rechtsmiddel
Het is belangrijk om de keuze om wel of niet in beroep te gaan snel te nemen en goed uit te leggen aan je cliënt. Uiteindelijk is het je cliënt die de beslissing moet nemen of er een rechtsmiddel wordt ingesteld. Meestal zal de cliënt in beroep willen gaan, maar dit is geen vanzelfsprekendheid. Het komt ook voor dat jij wel in beroep wilt gaan, maar je cliënt niet. Wanneer dit het geval is, is er geen ruimte om beroep in stellen. Je kunt nog met je cliënt afspreken dat er pro forma beroep wordt ingesteld, zodat hij meer tijd heeft om over zijn beslissing na te denken. In dit geval is het aan te raden dit schriftelijk te bevestigen. Leg uit waarom jij wel in beroep wilt gaan en waarom je denkt dat een beroepsprocedure wel zinvol is ondanks dat je van je cliënt hebt begrepen dat hij niet in beroep wil gaan. Geef dan ook duidelijk de termijn aan tot wanneer hij nog terug kan komen op zijn beslissing.
Indien de cliënt wel in beroep wil gaan en jij niet, is het ook verstandig om dit schriftelijk te bevestigen. Leg uit waarom je geen beroep gaat instellen en wijs op de mogelijkheid naar een andere advocaat te gaan.[51] Doe dit tijdig zodat je cliënt ook daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om binnen de beroepstermijn een andere advocaat te zoeken.
Als jullie allebei in beroep willen gaan, geef je uitleg over de verdere procedure en gevolgen. Zie hiertoe verder hoofdstuk 4 inzake rechtsmiddelen.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen